torsdag den 18. april 2013

Yndlingskagen - Chokoladetrøffelkage

Denne opskrift er jeg nødt til at dele!

Absolutte yndlingskage...  Den er oprindeligt fra Arla - men den findes ikke længere i deres opskrift arkiv. Vi har stadig den printede udgave i en plasticlomme, sammen med andre opskrifter vi har gemt, og jeg lyver ikke hvis jeg siger den i hvert fald er printet engang i 2006..  Den er bare god!
1 kage
• 150 g smør
• 250 g sukker (ca. 3 dl)
• 1 dl kakao
• 2 tsk vaniljesukker
• 2 æg
• 125 g hvedemel (ca. 2 dl)
• Til bageformen
• smør
• 1 dl rasp
• Tilbehør
• Flødeskum eller creme fraiche
• Bagetid: Ca. 20 min. ved 175°.

Sæt ovnen på 175 grader. Smelt smørret i en 2 liters gryde. Tag den af varmen.Rør sukker, kakao og vaniljesukker i. Tilsæt et æg ad gangen og til sidst melet. Smør en springform - ca. 24 i diameter med smør og drys med et lag rasp. Hæld blandingen i formen. Kagen bages i den nederste del af ovnen i max.20 minutter - den skal være løs i midten. Lad kagen køle af og derefter i køleskabet i mindst 1 time. Serveres med flødeskum (hvis man er jyde) eller creme fraiche (hvis man er sjællænder) ;)
ps. jeg bruger bare 3 dl sukker og 2 dl. mel. - og mht rasp i formen, smører jeg den bare og hælder lidt rasp i så bunden er dækket og lidt op af kanterne..
og så ca. 16 minutter i ovnen. God fornøjelse ;)
Kagen indbragte mig i dag en lille præmie. Jeg har deltaget i konkurrence, hvor man kunne dele sin yndlingskage - og de første 200 der gjorde det ville modtage en præmie. Og sørme om den ikke var kommet da jeg kom hjem i dag. Det er jo altid rart med en lille præmie i en konkurrence.

Ingen kommentarer: