søndag den 14. april 2013

Pusleunderlag to-go..

For ca. to år siden tegnede jeg mit første mønster på et pusleunderlag til at tage med/to-go.
Efter besøg hos min kusine der netop havde født, og som havde købt et smart et til at tage med når man var ude, tænkte jeg at det måtte jeg også kunne lave.

Det er mest af alt bare en firkant med rundede hjørner, men der er selvfølgelig mulighed for at lave flere detaljer hvis man lyster.

Man skal bruge stof til yderside, og vådligger frotté til der hvor barnet skal ligge, kantebånd og sytråd.
I stof og stil kan man købe vådligger frotté 50 kr pr. Meter. - hvis man køber 0,8 så kan du få 2 underlag på 50 cm i bredden og 80 i længden. Jeg plejer at bruge bommuldsstof til ydersiden, og så en pæn portion kantebånd (Køber altid en pakke m 5 meter).

Tegn af, klip, nål sammen. Sy så tæt på kanten som muligt. Så lagene hænger sammen. Så kantebånd fast hele vejen rundt, start på frotté siden. Sørg for at der hvor kantebåndet skal starte/slutte, bliver lavet ligesom her: Marapytta Syskole - Pæn kantebåndsafslutning :)
Efter syning på frotté siden, skal kantebåndet bukkes om og syes på ydersiden, husk at klippe i buerne/hjørnerne så stoffet ikke krøller sig.

Efter syning laves et bindebånd, mål af så det passer når underlaget er foldet sammen. Sy kantebåndet sammen log hæft sy fast i toppen af underlaget.

Nedenfor følger billeder af de underlag jeg har lavet :)

















Ingen kommentarer: