torsdag den 10. januar 2008

Pizzaboller

Fandt en opskrift på pizzaboller i et gammelt alt for damerne inde på arbejdet forleden.
Den er nu afprøvet og de blev rigtig gode.


Opskrift:

Pizza boller til 4 personer:

1,5 dl. lunkent vand

15 g. gær

1 tsk. salt

1 spsk. olivenolie

223-250 g. mel.

Fyld:

Tomatpuré, Skinke i strimler, revet ost, oregano (Note 1)

Rør gæren ud i det lune vand, og lad blandingen stå lunt i 10-15 minutter, til den begynder at "skumme" (Note 2).

-Tilsæt salt, olivenolie og mel lidt efter lidt. Ældt dejen godt igennem , og lad den efterhæve lunt og tildækket i en halv time. Ælt dejen igennem, del og form den til fire store boller, der lægges på en plade med bagepapir.

Tryk bollerne ud med hånden, der der bliver plads til fyldet i midten. Smør dejen med tomatpuré, fordel skinkestrimler, oregano og ost ovenpå og bag brødene ved 225 grader i ca. 15 min. (Note 3).

Note 1: Jeg har i alt lavet 16 pizza boller ud af en pakke skinkestrimler, en pose revet ost og lidt mere end en stor dåse tomatpuré.

Note 2: Jeg fik aldrig min gær/vandblanding til at skumme. Men gode er de blevet bollerne.

Note 3: Mine boller blev bagt ved varmluft, på 200 grader (Dog var ovnen forvarmet til 225 grader), i ca. 12 minutter.

På lørdag skal vi ud og stå på skøjter i Rødovre skøjtehal. Det er et par år eller 3 siden vi var det sidst så det skal der nok komme meget sjov ud af. :)

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

hej. skal til at prøve at lave de der boller lyder lækkert. men ville også hører dig om, om du kan en opskrift. hvor det er boller. hvor der er ost i midten. inden i bollen. kun i midten. håber du kan hjælpe. på forhånd tak

Anonym sagde ...

Hej Marie-louise

Jeg har lige serveret dine pizza-boller for min datters anden klasse. Rup og stub blev spist, så de er helt sikkert en succes!

Anonym sagde ...

Jeg har lige lavet dine pizzaboller, hvilket også blev en success må man sige :o)
Jeg har dog, i stedet for at nøjes med tomatpuré, blendet nogle flåede tomater, sammen med lidt frisk basilikum og oregano, et lille løg og en lille dåse tomatpuré. Det gir lidt ekstra smag synes jeg. Men stadig - de blev go'e ;o)

Anonym sagde ...

meget interessant, tak

Anonym sagde ...

heej hej
har lige lavet dem og de smager super mange tak :)