torsdag den 27. december 2007

Pebbernødder

Færdigbagte pebernødder.
Pebbernødder har jeg også fået bagt her i december (dog er det lidt tid siden).Men gode, det blev de. Opskriften fandt jeg på Newyorker By Heart's blog - opskriften kommer fra lagkagehuset. Vil tillade mig at sætte den ind her:
Pebernødder a la Lagkagehuset:
250 g smør
250 g sukker
1 tsk. stødt ingefær
1 tsk. kanel
1 tsk. hvid peber
1 tsk. kardemomme
1 tsk. bagepulver
1 tsk. natron
1 dl piskefløde
500 g mel
Smør og sukker piskes sammen med en el-mikser, til sukkeret er pisket godt ud (= lang tid!). Piskefløden piskes i (laveste hastighed i starten!!). Bland krydderier, bagepulver og natron i melet og rør det så i dejen (Jeg rørte videre med mixeren), til der fåes en nogenlunde fast dej. Ælt det sammen med hænderne. Tril dejen ud i pølser, ca. på tykkelse med en lillefinger. Skær dem i små stykker (ca. 1 cm.) lange og tryk dem let sammen med tommel- og pegefinger . Sæt på bageplader - de flyder ikke meget ud, så de kan sættes ret tæt. Bages i ca. 10 minutter (Mine fik 9 - 9½ minut) ved 200 grader i alm. ovn, de skal ikke blive alt for brune - så pas på! ;)

Dog et lille minus ved pebernødderne - De er ALT for gode, så man får lyst til at spise rigtig mange :)

2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Hej Marie-Louise,
jeg stod lige og skulle lave pebbernødder sammen med min datter på 3, og kom så over din opskrift (i mangel af farmorens opskrift). Og du har ret - de er "farlig" gode! :-)
Tak for den!

Med venlig hilsen og ønsket om en glædelig jul
Steffen (og Maria)

MALH sagde ...

Hej Steffen

Ved ikke om du nogensinde kommer herind igen, det er jo længe siden du har skrevet. Men det var godt at I kunne lide pebernødderne. Jeg bagte også selv en portion til jul. Og også sammen med mine spejdere.

Mange hilsner
Marie-Louise